snoeken.reismee.nl

Filipijnen

Hallo Fans!

Hierbij onze eerste lang verwachte verhaal vanuit de Filipijnen. Op dit moment zitten we in een cafetaria, waar toevallig een computer staat, in Donsol. Wat we hier doen, waarom we hier zitten is in onderstaand verhaal te ontdekken.

Onze reis begon op 26/6 vanaf schiphol: 1 uur vliegen (Londen), tijd 1 uur terug, slechts 16 uur wachten, 7 uur vliegen (Doha, Qatar), 4 uur tijd vooruit, 6 uur wachten tussen de drukke jongens en tot slot 10 uur vliegen (Cebu) en waarbij de tijd nog een keer 4 uur vooruit ging. Wie ons nu nog kan vertellen op welke dag wij aankwamen en hoe laat het was? Gevolg, serieuze jetlag...moet je wakker zijn, slapen ontbijten of juist avondeten?

Op het moment dat je het vliegveld verlaat is het ineens ontzettend nat en warm (je was droogt niet), beetje het gevoel alsof je hele dag in een zwembad rond loopt. In de grote steden wil je het liefst niet zijn, straatkinderen, smog, veel tricycles en jeepneys (legerjeeps die achtergelaten zijn door V.S. die gebruikt worden als openbaar vervoer), hoop rotzooi op straat (afvalbakken doen ze niks aan, ze verbranden gewoon alles wat niet eetbaar is). Als je op straat loopt zit iedereen naar je te staren alsof je een of andere bekendheid bent. Ook word je door bijna iedereen begroet met: 'Hey Joe!'

Na een slapeloze nacht in Cebu, de volgende dag lekker wezen shoppen...en zo snel mogelijk de witte stranden opzoeken, op naar Bantayan island (eiland in de buurt van Cebu). Onderweg naar de haven makenwij wat beter kennis met het verkeer. Een verse roadkill ligt midden op de wegterwijl zijn motor netjes onder een bus geparkeerd ligt. Laten wij net het idee hebben om een motor te gaan huren..

's avondskomen we aan op Bantayan. Dit eiland blijkt serieus getroffente zijn door Frank'very strong'.Het blijkthier niet om eenverdwaalde nederlander van 1.90m te gaan, maarom een tyfoon.Onze kansen op de ek-finale zijnineens verkeken. Frankvond hetnodig om alle electriciteit, water, internet, en tv's van het eiland weg te spoelen. Bij het zoeken naar een slaapplek komt dit wat betertot uiting. Naeen aantal minuten met een zaklampbeschenen te worden, door een chagarijnige engelsman 'I can't allow it!', wordt het duidelijk dat het zoeken van een slaapplek lastig gaat worden.De volgende plek blijken we meer geluk te hebben. Deze kamer moeten we alleen delen met Erwins grote vrienden, de kakkerlakken. Om het extra knus te maken, in het donker, kroop zo een gezellige vriend E's lakenzak in....Na een spannende nacht blijkenwe wakker te worden aan een schitterend wit strand omringd door palmbomen. We besluiten om een paar 'brand new bikes' te huren om het eiland te verkennen.

Tijdens het verkennen van het eiland (hoop beschadigde natuur), horen we harde muziek uit de jungle komen (er was toch geen elektriciteit??!). Het blijkt te gaan om een verjaardagsfeestje waarbij ze enige generator van het eiland gebruiken om 5 enorme boxen aan tedrijven. Op de achtergrond draait een varken rond aan een spit boven een vuurtje, hier moeten wemeer van (w)eten! We wordendoor de famillie uitgenodigd om 's avonds weer te komen, zoiets kan je niet afslaan.'s avonds; met stukken varken in demaag; barst het feest echt los totdat de generator er weer mee ophoudt. Daarzit je dan in het donker midden in de jungle. Na 10 minuten wachtenduikt er ineens een fles benzineop, en gaat hetfeest weer verder tot degenerator weer zonder brandstof komt te zitten (dit herhaalt zich de heleavond). Hier hebben we kennis gemaakt met onze nieuwe filipijnsevriend Tanduay. Dit is hetfavoriete lokale drankje. Het is rum, wat gemixtwordt met sprite (totdat de sprite op is). Na een aantal drankjes wordt er flink gedanst. De lokale bevolking is zeer onder deindruk van Frankstechtonic enkopieerde dit snel. Het nadeel van het feest was dat we nog terug moesten rijden terwijlwe maar 2 keuzes hadden op het feest: 'You dance?...No??...Youdrink!!Na een veilige thuiskomst wordt E weer opgewacht door zijn vrienden enbesluitliever buiten op een houten bank te gaanpitten dan zijn lakenzak nog een nacht te delen.

De volgende dag gaan we terug naar Cebu. Hier hebben we een ferry genomen naar Bohol. Hier genieten we opnieuw van onze goedkope vriend in de lokale (gay??)bar. In deze bar werd er vrolijk op los gezongen met klassiekers van o.a. de backstreet boys, anouk en de Venga boys.

Ook dit eiland hebben we verkend onder de begeleiding van tropische regenbuitjes. Ditmaal op een habal habal (nee geen shoarma, maar een motortaxi). Door de buitjes veranderen de 'wegen' in wilde stroomversnellingen die in staat zijn de habal habals te doen stoppen. Na een hoop vertraging door buien hebben we toch nog de chocolate hills en tarsiers (zoogdier) bezocht.

Het volgende plan zijn de walvishaaien in Donsol. Hierdoor moeten wij eerst Samir & Leyte (provincies) doorkruizen (400 km). Klinkt leuk, maar valt erg tegen. Ongeveer het volgende scenario;2 dagen flink hobbelenin de bus (waarvan 1 dag brak), een bek vol zand en boten die varen op filipijnse tijden (geheel willekeurig) met een overnachting in het altijd zonnige Tacloban. De meest smerige stad tot nu toe, maar wel goedkope biertjes...

Hier zitten we dus, in Donsol, waar de walvishaaien dus niet zitten (LEUK!). Helaas, het seizoen om ze te spotten is voorbij. De bevolking wil tegen betaling graag nog een poging wagen ze te vinden, maar we geloven er niet in. Onze plannen zijn om morgen de meest perfecte actieve vulkaan van te dichtbij te gaan bekijken om vervolgens, via Manilla (hoofdstad), het noorden van Luzon te gaan bezoeken. Ze schijnen daar indrukwekkende rijstvelden te hebben gebouwd 2000-3000 jaar geleden.

Tot slot nog even wat leuke statistieken;
E gevallen: slechts 2 keer..
Diarree gevallen: E en F ontkennen beide maar er gaan geruchten de ronde
aantal kakkerlakken: 8
schone onderbroeken: verdomd weinig
Petten weggegeven: 2
camera's kwijt: 1 (F gaat steeds grotere fooien geven)

Onze dank gaat uit naar Mieke, voor de extra fotoruimte. We hopen van harte dat we deze ruimte kunnen gebruiken, aangezien het uploaden van foto's niet bepaald een eitje is hier! We gaan nu proberen de eerste foto's (degene die we nog wel hebben) erop te zetten!

Dit was ons verhaal tot nu toe, het is nu jullie beurt weer om wat van je te laten horen :)

Groeten van de Pinoys,

Erwin & Frank & Tanduay

Ingrid

Haha wat een geweldige verhalen en dit gaan jullie 5 maanden volhouden????????????????

Kijk al weer uit naar het volgende reisverslag :-)

Wouter

Klinkt goed heren! E waar zijn die swaffel fotos?

gr w

Erwin

ok ok...even een swaffelupdate..
Het staat 1-0 voor de kakkerlakken maar ik krijg ze nog wel...

Rik

Klinkt leuk, jongens! Ik ben blij dat Erwin iemand gevonden heeft. :)

de visser (naar slechte grappen)

hier kom dan een welbekende grap van een anonieme visser:

wat heb je aan als je met kookgerei in je broek rondloopt......

een PAN-talon

eh eh eh

de visser (naar slechte grappen)

nog 1tje dan:

wat krijg je als je het kookgerei uit je broek laat vallen en tussen je benen doorvalt....

een PAN-a

(ok... nu is het goed geweest)

de visser

in het bovenstaande hebben we het wel over een bepaald soort kookgerei. Overigens is pan-na met dubbel n

Renée

heee frank en Erwin!

wat een avonturen zeg!! heel erg leuk! of ik het nog half jaar zou uithouden is een tweede haha! we wachten af naar jullie volgende verhalen!

groetjes vanuit regenachtig Ede,Nederland

HIG uit W'veen

Grappig maar af en toe maf verhaal! Mooie foto's van de witte stranden en rijstvelden. Jullie zien wel ontzettend veel. We kijken uit naar het volgende verhaal + foto's.

Groeten A, T, W en E

hugo en joke

he boys!!
Een flitsende start!! Die statistiek van jullie zal nog wel aangroeien de komende tijd denk ik.
Mooie foto's !!! maar jammer van de camera!
Liefs uit de Welhaak

MJ

Hey fella's!
'k Heb jullie verhaal met plezier gelezen :) De foto's zijn ook zeer geslaagd! Balen van Frank z'n camera btw :( Ben benieuwd naar jullie komende avonturen, enjoy!
Groetjes, MJ.

Henk

He jongens, we hebben net genoten van jullie verhalen en foto's, ga zo door.
Als je dit 5 maanden volhoud kun je nog heel wat beleven.
Zorg wel dat je tenminste 1 camera overhoud anders moet je nog veel meer schrijven.
Groetjes vanaf de Gevelsteen.

Joke en Rients Bijlsma

Na jullie vakantie kunnen jullie de kost gaan verdienen met verhalen schrijven. Net het reisverslag klaar van onze schoonzus vanuit Guatamala, of we zitten alweer aan de andere kant van de wereld. Leuk Ga wel zodoor want onze neef is net terug vanuit Australie, en heeft er nu spijt van dat hij niet, zoals zijn moeder, een reisverhaal heeft bijgehouden inderdaad ook met foto's, want hij is ook 9 maanden foto's kwijt want van hem hebben ze zijn camera en imagetank gestolen. Zodoende heeft hij maar foto's van 3 maanden.
Dit terzijde. Blijf gezond en kom heelhuids thuis doeiiiiiii

Mathilde

Wauw wat een verhaal.. maar erg jammer van je camera frank.. nou maar hopen dat jullie de rest niet kwijt raken.. Raak elkaar niet kwijt he ;).. Ik ben wel een beetje jaloers hoor op jullie.. zo'n grote onderneming zou ik ook wel willen, maar heb de moet er niet voor hahah.. ik kijk uit naar jullie volgende foto's en verhalen.. en verwacht uiteraard een kaartje ofzo !! ;) Nou veel suc6 en plezier nog daar..

Tot jullie volgende verhaal !! Bye !!

Tom

Yo boy's!!

Geniaal!! Tecktoniken met de lokale bevolking. Leer ze maar ff wat echte moves daar! Balen van de camera en de kakkerlakken, maar ach.. hebben jullie ook nog eens "iets" bij jullie in bed liggen. ;-)

Veel plezier!

Groeten,

Tom

Coby

Zo, aardig wat fans verzameld zie ik wel ;) En terecht, wat een verhaal, hahaha! Geniet ervan daarzo!

Groetjes koter

hans en teuny

He boys, prima start zo (op een enkel detail na.., jammer van die camera) Leuk om jullie ervaringen te lezen, vooral de statistiek (wat me normaliter niet zo boeit) is interessant. Kijk uit naar jullie volgende mail, take care, groeten.

Arie

Beter 10 kakkerlakken in je bed dan 1 russische dwerghamster aan je hand.

Jan & Marie-José

Hallo jongens,

Leuk verhaal. (Elk bericht is al goed.) We kunnen zo een beetje met jullie meereizen. We zullen nog wat foto's naar jullie emailen van jullie vertrek al weer bijna 2 weken geleden. Wij hebben onze camera nog:-))
Geniet maar verder... ook zonder walvishaaien..... Stuur maar weer snel nieuwe verhalen.

Sandra

Hey Frank en Erwin!

Wat een leuk (maar enigszins raar) verhaal! Frank hoe kun je je camera nú al kwijt zijn?!
Prachtig die chocolat hills wauw!! Ben jaloers!
Blij dat jullie slaapplekken zo goed bevallen haha! Ons hotel in Wenen was gelukkig kakkerlakvrij, lijkt me geen pretje in je lakenzak...
Jullie moeten nog wel aan jullie kleurtje werken, want op dit moment ben ik nog bruiner dan jullie ;)

have fun!
Sandra

Mr. Pierre

Ik wist het! Frank in de gaybar! Heb het altijd al gezegd :p En van die kakkerlakken bij Erwin in zn slaapzak kijk ik ook niet echt op, lekkere warme dampige omgeving... Gaaf verhaal en gave foto's!

P.s: wat de hagedis betreft: tag 'm & bag 'm ;)

klaas en dineke

Geweldig wat een avontuur!! Genieten met volle teugen van jullie verhaal. Mark vraagt of je veel foto"s wil maken van de vulkaan
veel plezier
klaas en dineke

Elaine

Wat een verhalen!
En ik dacht dat het hier nat was (lees slecht weer in NL).
Veel plezier verder en houd ons op de hoogte (wanneer het kan;) ).
lain

Ed en Anneke

Hoi jongens,

Prachtige verhalen,wat een avontuur,maar het is wel allemaal erg braaf. Wanneer gaan jullie je nou misdragen?
Wij horen het wel ,veel plezier verder.

Ed en Anneke

Arjan / Bijl (terug uit Zweden)

Sociaal van je om je slaapzak af te staan E. Kan me nog een ander land herinneren dat je ook een bankje verkoos boven een bed...
Verder ben ik benieuwd naar jullie nieuwste rijvaardigheden op de schakelbrommers, foto's van? E (alias de t(r)ucker) heeft waarschijnlijk gestuurd met zijn pens. Frank kent deze luxe niet, al hoewel je een klein stuur foutje natuurlijk ook tot nieuwe techtonic move kunt benoemen.
Zo te horen vind zelfs moeder natuur dat jullie wel een wasbeurt kunnen gebruiken overigens. Misschien is het een idee om de zeep alvast op te smeren, mocht er een bui(tje) langskomen.

Ps. Zou de volgende tyfoon Erwin worden gedoopt?