snoeken.reismee.nl

Filipijnen 2

Daar zijn we weer!
Ten eerste, bedankt voor de reacties! Het is fijn gevoel om te merken dat jullie betrokken zijn bij onze reis. Onze dank hiervoor.

Ow ja, waar zaten we ook alweer? In Donsol waar geen walvishaaien meer bleken te zitten. Voor we verder gaan, eerst nog wat informatie over het land. De amerikanen hebben rond 1900 de spaanse kolonisten verdreven uit de Filipijnen. In plaats van de onafhankeiljkheid uit te roepen, bleven de amerikanen rond hangen tot na de Tweede Wereldoorlog. Deze invloed is duidelijk merkbaar; behalve de jeepneys, hebben ze grote luxe shopping malls (wat een feest!), is basketbal de meest beoefende sport en engels de voertaal. De pinoys zelf zijn een vriendelijk (lachend) volk, die zodra ze de kans hebben aan het smsen zjin, dutjes doen of luidkeels aan het karaoken zijn.

Genoeg geschiedenis, op naar Mount Mayon. Een van de actiefste vulkanen ter wereld! Klinkt spannend? De werkelijkheid viel een beetje tegen want er hing een grote wolk voor...Toch explodeerde er iets in Legaspi, gelegen aan de voet van de vulkaan, genaamd Frank. Aangezien er geen wc-papier was, werd er heftig gedweild met een schriftje.

In legaspi hebben we besloten een nachtbus, met airco, te nemen naar Manilla. Ze waren zo trots op hun airconditioning, dat ze de temperatuur terug brachten naar koelkast niveau. Daar zit je dan in je t-shirt en korte broek..Elf lange uren later kwamen we aan in Manilla, en hier besloten we nog maar een busrit van 6 uur erachteraan te gooien naar Baguio. Na een flinke middagdut, 's avonds gratis biertjes gedronken in de bar Rumours. Gratis?! Ja..het bleek weer een gezellige gaybar te zijn...(Hoe herken je ze aan de buitenkant?) Om de avond af te sluiten, werden we getrakteerd op een lokale delicatesse, genaamd balug oftewel eendenembryo in de dop (zie foto). We hopen dat de Christenunie hier geen kamervragen over gaat stellen. Na een aantal gratis slaapplekken te hebben afgewezen terug naar de kamer.

Volgende dag 7 uur in de bus naar Sagada, op zoek naar de rijstvelden. Aan de lokale bevolking te zien, moet het ijskoud zijn in Sagada. Veel mutsen, winterjassen en bontkragen komen voorbij op de lokale markt. Bij het verlaten van de bus, blijkt het een heerlijke (Nederlandse) zomerse avond te zijn. In Sagada was het eindelijk tijd voor actie, buiten de gaybar om, de cave connection tour. Begeleid door een gids, gingen we met touw en olielamp het donkere hol in. Na enkele meters bleek de grot dood te lopen, onze gids vond echter van niet. Keer op keer dirigeerde onze kleine vriend ons door steeds kleiner wordende passages. De tocht duurde enkele uren waarbij, zoals het hoort in de Filipijnen, de olielamp het begaf. E had gelukkig een zaklamp bij zich (bedankt Wouter!!). Onderweg zijn enkele bijzondere rotsformaties gespot: de bloemkool, een zwangere vrouw, heks, man van de zwangere vrouw en een olifant. Je moet toch iets als je als gids constant door de grotten loopt.,.Na een kop thee met Bin Laden vervolgens de grot weer verlaten. 'S avonds bleek de ondergrondse rivier wat te veel van het goede te zijn voor F's immuunsysteem.

Na Sagada, verder afgereisd naar Banaue. Als je in de Filipijnen Banaue zegt, zeg je rijstveld. Terecht, hier hebben 3000 jaar geleden, een stel gekken, gigantische rijstvelden uit de bergen gehakt (stairway to heaven). De volgende dag bleek alleen het bekijken van de rijstvelden al zeer vermoeiend te zijn, laat staan dat je moet werken op zo een veld (dat komt zeker niet door de arbo-keuring). 'S avond weer een nachtbus met airco genomen naar Manilla. F ditmaal in een warme trui. E in een t-shirt en korte broek, die gokte op dekens die er niet bleken te zijn.

Aangekomen in Manilla, om 3 uur 's nachts, wat ga je dan als eerst doen? Juist, met de metro naar het shoarmacentrum! F was zo gefocused op de shoarma dat hij een stuk straat met drogend beton over het hoofd zag, terwijl het echt onwijs duidelijk aangegeven stond.. Als een stel gare sateetjes vervolgens een slaapplek gezocht. Na een flinke ochtend/middag dut hebben we ons best gedaan een paar mooie stukjes van Manilla te vinden. De roots van de stad zijn gevestigd door een Spaans fort, genaamd intramuros, dit gedeelte bleek over enige charme te beschikken. Na een korte pitstop in het shoarmacentrum, hebben we 's avonds de louge kant van Manilla opgezocht.

Om alle gaybars te compenseren, zijn we een cafe binnengestapt dat bekent staat om zijn GRO's. Dit staat voor Guest Relation Officer die het oudste beroep van de wereld uitoefenen. De bar bleek vol oude blanke viezeriken (sorry lezers!) te zitten, omringd door talloze jonge meisjes. Na 2 stappen binnen gezet te hebben, werden we belaagd. Na een aantal souvenirs te hebben afgeslagen, zijn we weer vertrokken. Buiten op straat liggen straatkinderen, of complete families, op een stuk karton te slapen, terwijl een straat verderop de vuilniszakken worden opengescheurd op zoek naar nuttige dingen. Ook dit is de Filipijnen.

Volgende dag 'vertrokken' van Manilla naar Kota Kinabalu. Onze Filipijnse vrienden wouden ons graag langer houden. Waar E het lukt geld voor treinkaartjes in Nederland bij elkaar te krijgen, blijkt de terminal fee (600 pesos p.p...een verdubbeling van de ticketprijs..) een te groot obstakel. Pinautomaten op het vliegveld offline, F's reserve (euro)geld wordt niet geaccepteerd. Waardoor een spoedtransactie bij een bank verderop moest worden gedaan. Na een paar keer kloppen op de vliegtuigdeur, ging hij open en sluiten wij hier de Filipijnen af om verder te gaan in Maleisie.

Momenteel zitten we weer in Kota Kinabalu. Net terug vanuit Gunung Mulu National Park maar dat bewaren we nog tot de volgende keer.

Tot slot nog even de statistieken:
E gevallen: 3
F gevallen: 2 (als traptredes individueel zouden meetellen zou frank op 12 staan)
Diarree gevallen: In goed overleg hebben we besloten deze rubriek te stoppen.
Gaybars: 2
Schone onderbroeken: morgen moet nodig de was worden gedaan...

sander

dat klinkt goed zeg! (op die onderbroeken, kakkerlakken en gaybars na dan...). jammer dat het uploaden van die foto's zo lang duurt, dat is namelijk leuk om te bekijken!

groeten vanuit een zonovergoten boutenslaan (dit is uiteraard zeer sarcastisch bedoeld, het regent hier als een gieter)

veel plezier nog!

gr. sander

Wouter

zeker mooie verhalen! Maar die gay bars worden wel verdacht veel bezocht! ( Let is op de dresscode boa's en mannen in jurken is vaak geen goed teken) :) Veel plezier daar en in afwachting van jullie nieuwe verhaal!

gr wouter

Varkensveen

Na op de foto de eendenembryo gezien te hebben, mag wat ons betreft een heuse discussie in NL losbarsten over het eten voor dit voortreffelijke gerecht!! Verder onder de indruk wat jullie allemaal gezien hebben. Mooie foto's en we wachten met smart op het volgende verhaal. Hoe zit het met de kakkerlakken?!

Groeten
W, T, A en E

Erwin

Het heeft inderdaad even op zich laten wachten, maar de foto's staan erop. Hopelijk veel plezier. (Het aantal kakkerlakken neemt gestaag af)

Jenny

Wat ontzettende gave foto's! Jeetje echt cool dat jullie daar gewoon zitten, aan de andere kant van de wereld. Gaan jullie nog meer vulkanen bekijken? Wil wel een foto zien van eentje in actie! Komt de moesson al een beetje jullie kant op? Nog heeel veel plezier!!

Arjan / Bijl

Dag heren,

Graag zou ik mezelf, in mijn reactie bij het eerste verhaal, willen quoten. Frank blijkt idd als eerst aan de broekhoest. Jammer dat ik er geen geld op heb gezet ;-). Verder is het misschien een idee om foto's op andere fotosites te zetten? Kun je er eventueel meer kwijt. Picasa van Google ofzo.

Ben benieuwd naar de rest van jullie plaatjes. Schiet er zo veel mogelijk zou ik zeggen!

Groeten vanuit Grunn.

Ps. E...je hebt je blauwe trui toch wel mee? Die heeft je meerdere dagen achter elkaar (lees: aan elkaar) warm gehouden.

The Englishman

Yo bolle broekhoesters,

Mooi om zo alle verhalen te volgen! Maar natuurlijk niet zonder op/aanmerkingen vanuit hier...

Om op Bijls verhall terug te komen, volgens mij is die blauwe trui ook meegekomen. Wat een ramp voor de inheemse bevolking lijkt mij.

En wat is dat toch steeds met die Gay-bar? Hebben die een site? Telefoonnummer? Of iets waar ik die barren kan bereiken?

Ik moet ook nog even iets aanvullen bij de tour in de grot...... Volgens mij was de rotsformatie 'olifant' nog niet eerder gezien in de grot, volgens mij zag de gids die bolle aan voor een vette rots.
Van die airco in de bus geloof ik direct, op al die apenlanden zijn ze zo trots op die dingen dat je er gemakkelijk je biertjes op koel kunt houden.

Over biertjes gesproken, deze bassie doet nog even een biertje bij de lokale bevolking.
Keep up with the stories en viel spass!

Greetings from the Island

jessica

Dag heren ,
Bevalt t daar een beetje ?
I am sooooooo jealous!!!
Het ziet er super uit en mooie foto's ook.
'good luck' daar ;)
and see ya next year
groetjes en dikke kus van uit oegstgeest ;)

Tom

Yo stelletje broekpoepers!

Jullie avonturen klinken toch best gaaf moet ik zeggen. Gay bars, poep, zwangere vrouwen. Precies datgene waar jullie in Nederland ook mee bezig zijn. Heb je toch een stukje van thuis mee op reis. ;-)

Kan ik een verzoekje indienen van een foto in café De Bruine Snor, waar de zwangere vrouwen (mannen) achter de bar staan en er gepoept wordt op een wc met kakkerlakken?

Have fun op jullie verdere avonturen!

Grz.. Tom

Sandra

Als ik het goed begrijp dan heeft Frank in Manilla zijn bescheiden schoenmaatje 47 achter gelaten in het beton?! Dat kan dan wel eens een enorme bezienswaardigheid voor de lokale bevolking worden!
Erg leuk die grotten en prachtig mooi die enorme rijstvelden!

ben wel erg benieuwd naar jullie verhalen over Gunung Mulu NP!

groetjes Sandra

ps Frank ben je inmiddels weer topfit? Hoop het wel voor je!

Frank

Ejh mensen!

Op dit moment zitten we te wachten tot we kunnen vliegen naar Bali. Alles goed hier. We zullen binnenkort weer een verhaal schrijven over Borneo. De laatste 12 dagen hier waren echt heel gaaf. Borneo is da bomb!

Nog bedankt voor de reacties en keep m comming!

De Tunesiër

Dat klinkt weer spannend! Dat embryo moet Erwin bekend voorgekomen zijn, ik kan me een zeker biologiepracticum herinneren waarbij een kippenembryo verwoest werd door een te enthousiaste pipeteerpoging...(gehanteerd door een vaste linkerhand :P)

Mathilde en ik zijn ondertussen net terug uit Tunesië, beetje suf land maar zeker wel vermaakt! O en wat het stelen van elkaar betreft? Ik sta voor....

Groet'n Peet

Mathilde

Heej Luitjes !!

Wat weer een enorm verhaal zeg.. zo'n spannend verhaal kan ik jullie niet vertellen over onze vakantie, maar het was zeker mooi en hebben ons goed vermaakt..

Ben benieuwd naar het volgende verhaal ennuh ik ga nu maar ff de foto's bekijken!!

Groetjes !

MJ

Hola! 'k Heb jullie verhaal wederom met plezier gelezen :) Wat een belevenissen! Ga vooral door met kiekjes schieten. Take care en have fun!

Oma Bep

Erwinman,

Nogmaals bedankt voor je leuke brief en de mooie verhalen. Prachtig! Maar je moet wel voorzichtiger doen met je spullen hoor, anders ben je straks een schipper te voet.

Groetjes Oma Bep

Jeroen en Renée

hee luitjes!

wederom met veel plezier jullie avondturen gelezen! foto's zien er heel indrukwekkend uit!!
tot de volgende keer!

groeten uit big city Ede

Dirk

Ik woon hier op de filipijnen en heb het erg naar mijn zin in Alaminos niet zo ver van Baguio city af. Ik heb een 4 weel drive car waar ik overal mee door kan crossen misschien ontmoeten we elkaar eens een keer nijn e mail is dvanvliet007@hotmail.com

Oompie

He, reis is ff door, we willen lees voer!! hahahaha

Oompie

Het is erg stil hier.............................................

reiziger

Via Google kwam ik hier. Na het lezen dat jullie als 1e een shoarmatent opzochten ging ik meteen over me nek. Stelletje Hollandse klepzeikers zijn jullie.